top of page
  • Foto van schrijverManu

Nooit meer fouten in jouw webteksten

Stel: je hebt je webteksten geschreven, je diensten en aanbod haarscherp uitgedacht en ein-de-lijk staat je nieuwe website online. Let the conversions game begin! Maar valt dat even vies tegen, wanneer je de ene fout na de andere signaleert. Of nóg erger: iemand tipt je over fouten in je webteksten. Heeft jouw klant de foutjes ook al opgemerkt? Snel de boel aanpassen en hopen dat jouw klant intussen niet naar je concurrent is gerend.


Fouten in webteksten zijn afknappers

Teksten die vol fouten zitten ogen slordig, worden niet serieus genomen en ze zijn schadelijk voor de geloofwaardigheid van je bedrijf. Bovendien wekt het de indruk dat je nonchalant bent. Dit geldt ook voor fouten in je webteksten. Klanten zijn op zoek naar professionals. Nu zegt het niets over hoe goed je bent in je vak als je per ongeluk typfouten maakt of dyslectisch bent, maar het zegt wel veel over jouw professionaliteit. Als je je teksten niet serieus neemt, wat maakt het dat je jouw dienst wel nauwkeurig uitvoert? zou je klant wel eens kunnen denken. Ontzettend zonde en vooral onnodig.


Lees mee over de 5 meest gemaakte fouten in webteksten en wat je ertegen kunt doen!



Top 5 verbeter je eigen webteksten:


1. Laat iemand anders jouw webteksten checken op taal

Ligt voor de hand. Maar dit is helemaal waardevol als je geen ster bent in spelling en grammatica. Jij bent al zo lang bezig met je webteksten dat je wéét wat erin hoort te staan. Een stel objectieve ogen kunnen jouw ogen doen openen. Taal, spelling, grammatica, interpunctie, consistentie en typfouten zijn allemaal elementen die je webteksten maken of breken. Zet hier een professional op.


2. Bedenk pakkende titels

Online lezen we nou eenmaal niet nauwkeurig, maar we lezen scannend. Elke dag zijn we op zoek naar de antwoorden op al onze brandende vragen. Help dus de bezoeker van jouw website naar het vinden van zijn of haar antwoorden. Iemand die wil weten hoeveel jouw op maat gemaakte verjaardagstaarten kosten, gaat niet eerst verplicht een boekwerk lezen over het ontstaan van jouw bedrijf. Door een logische opbouw en pakkende titels help jij bezoekers door jouw website te navigeren.


3. Opmaak

Niet alleen foutloze teksten maar ook foutloze opmaak doet ertoe. Probeer maar eens rustig een online artikel te lezen die bestaat uit één lap tekst, geen tussenkopjes, veel te klein lettertype en dat lettertype ook nog eens in een kleur die vloekt met de achtergrond. Wees creatief en maak het een rustig samenhangend geheel! Wissel jouw tekst af met tussenkopjes, bulletpoints, passende afbeeldingen en een mooi font. Jaag je klant niet weg door onleesbaarheid van je tekst terwijl je een killer van een tekst hebt geschreven. En kom op, het oog wil ook wat.


4. SEO-spam

Je wilt gevonden worden in Google en andere zoekmachines. Maar om continu in iedere zin de overduidelijk gekozen zoekwoorden te lezen is niet alleen een doorn in het oog, iedereen prikt daar tegenwoordig doorheen. Bovendien voelt de bezoeker van jouw website zich dan helemaal niet aangesproken en neemt jou daarmee ook niet serieus. En weg is je klant! Zorg ervoor dat de teksten daarom prettig leesbaar zijn door zoekwoorden genuanceerd te gebruiken. Onthoud: leesbaarheid gaat boven geforceerde SEO!


5. Spreekbeurt over jou

Last but not least: de website gaat niet over jou! Ja, het zou jou leuk lijken als jij aan de slag kunt met jouw dienst voor jouw klant. Nobody cares. Jouw klant heeft een probleem en jij hebt de perfecte oplossing voor dit probleem. Beschrijf deze oplossing in geuren en kleuren! Daarna kun je een spreekbeurt houden over jou en waarom jouw dienst bij het probleem van jouw klant past. 😉


'Jaag je klant niet weg door onleesbaarheid van je tekst terwijl je een killer van een tekst hebt geschreven.'


Checklist om je eigen webteksten te controleren

Direct hulplijnen inschakelen kan, maar je kunt ook eerst zelf de schade beperken. Je weet nu wat de meest voorkomende fouten in webteksten zijn, hoe je ze herkent en hoe je ze wegpoetst. Gebruik deze checklist om je webteksten goed op weg te helpen. Kijk per onderdeel of jouw webteksten deugen, herken oneffenheden en strijk ze vervolgens glad met mijn tips.


Zie jij door de bomen het woordenbos helemaal niet meer? Geef dan een gil door contact met mij op te nemen en ik check jouw webteksten uit de brand!


 

Comments


bottom of page